Ga naar de inhoud

'Blind' for
non-existent
soloist
and
ensemble

 

Uit zijn eigen muziek verdwijnen, dat is wat Jameszoo wilde. Het is compleet mislukt, zegt hij zelf. Maar wat een glorieuze mislukking! Hij ontwikkelde een instrument dat niet alleen zelfspelend is, maar ook improviseert en communiceert met live spelende musici. Zij laten zich door de niet-bestaande solist uitdagen tot een onvoorspelbaar muzikaal spel.

Elektroakoestisch worstelen
De veelzijdige Bossche producer heeft een algoritmisch muzikaal brein ontwikkeld dat een piano bespeelt én reageert op de meestermusici van Asko|Schönberg en HIIIT. Een autonoom instrument tussen de musici, een soort disklavier 2.0.
En Jameszoo zelf, verbaasde god in zijn eigen klankuniversum, bestookt ze waar hij kan met zijn elektronica. Een uniek staaltje elektroakoestisch worstelen om nooit te vergeten.

Gerobotiseerde piano
Jameszoo, alias Mitchel van Dinther heeft een internationale reputatie als dj en producer van experimentele elektronische jazz. ‘Naïeve computerjazz’ noemt hij die zelf. Op zijn laatste album, Blind (2022), legt Jameszoo zich toe op instrumenten die door middel van zelflerende algoritmes zichzelf bespelen. Daardoor is het klinkende resultaat steeds anders. En de sonoriteiten zijn nog uitheemser dan eerder. Jameszoos disklavier (gerobotiseerde piano) staat in de traditie van de pianola-etudes van Conlon Nancarrow: muziek die voor mensen vaak fysiek onmogelijk te spelen is. Maar wat een trip.

In festival Sounds of Music, 1 november, wordt het concert voorafgegaan door MA(N|CHINE) van Zeno van den Broek door HIIIT.

De ontwikkeling van dit project is mede mogelijk gemaakt door Rizoom. Mede tot stand gekomen met steun van Fonds Podiumkunsten en Muziekfonds Mauricio Kagel.

Credits

  • Muziek:
    HIIIT, Asko|Schönberg, Jameszoo’s Blind Group
  • Dirigent:
    Ed Liebrecht
  • Electronics:
    Jameszoo
  • Podiumbeeld:
    Ruimtetijd