Over kolonialisme
over het extreme geweld tijdens de ‘politionele acties’ in Indonesië
en over grensoverschrijdend vibrato
Een opera-performance voor zingende acteur en sopraan,
3 slagwerkers, 3 strijkers, live elektronica, radio- en insectengeluiden.
Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. Ze is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen.
Een Nederlandse militair dirigeert in de binnenlanden van Indonesië een orkestje. De musicerende ‘inlanders’ werken niet echt mee, en er komen steeds meer hinderlijke insecten. Opgezweept door de historische toespraken van generaal Spoor en premier Beel escaleert het geheel tot een uitbarsting van grensoverschrijdend vibrato en theatraal geweld.
Een onorthodoxe opera, waarin het fenomeen ‘vibrato’ als metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift wordt ingezet: overdonderend en geforceerd grensoverschrijdend vibrato.
Credits
-
Singing actor:
Xander van Vledder -
Soprano, violin:
Kitty Lai -
Cello:
Amber Docters van Leeuwen -
Double bass:
Vasilis Stefanopoulos -
Percussion:
HIIIT (Pepe Garcia, Mei-Yi Lee, Joao Brito) -
Muziek:
Huba de Graaff -
Regie:
Marien Jongewaard -
Dramaturgie:
Melissa Knollenburg -
Adviezen:
Erik-Ward Geerlings -
Klankregie:
Nina Kraszewska -
Scenografie/licht:
Bogi Bakker -
Kostuums:
Leila El Alaoui & Dewi Barend -
Productie:
Keshia Emke -
Beeld:
Emmy Visser -
Foto-beeld:
Bowie Verschuuren -
Publiciteit:
Lonneke van Eden -
Zakelijke leiding:
Jasper Hupkens
Geweld en Vibrato
De essentie van muziek-maken is: naar elkaar luisteren en mee-resoneren, maar dat gaat nauwelijks wanneer je keihard overal overheen balkt met grensoverschrijdend vibrato dat veel te veel ruimte inneemt.
Deze opera gaat over ‘kolonialisme‘: over de eigen superioriteit en de inferioriteit van de ander.
Over niet-luisteren naar die inferieure ‘anderen’, insecten zijn het, je kan ze net zo goed gelijk vermorzelen.
Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. Ze is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen.
Een Nederlandse militair dirigeert in de binnenlanden van Indonesië een orkestje. De musicerende ‘inlanders’ werken niet echt mee, en er komen steeds meer hinderlijke insecten. Opgezweept door de historische toespraken van generaal Spoor en premier Beel escaleert het geheel tot een uitbarsting van grensoverschrijdend vibrato en theatraal geweld.
Een onorthodoxe opera, waarin het fenomeen ‘vibrato’ als metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift wordt ingezet: overdonderend en geforceerd grensoverschrijdend vibrato.
Tegelijkertijd met het uitbreiden van het muzikale klank-ideaal in Europa (zo rond de 17e eeuw) waarbij het barokorkestje uitdijde tot het mega-symfonie-orkest zoals we nu nog kennen, begon men vanuit het Westen ook territoriaal uit te breiden en met extreme expansiezucht nieuwe gebieden te veroveren en leeg te roven.
‘Vibrato’ werd niet alleen als expressiemiddel ontwikkeld, maar vooral als een techniek om het volume en de impact te vergroten. Maar…wanneer je heel hard ‘vibreert’ kan je een ander helemaal niet horen, kán je helemaal niet naar een ander luisteren.
EXTRA
Voorafgaand aan de voorstelling organiseert Museum Sophiahof een verdiepend voorgesprek. Journalist Eva Verboon gaat in gesprek met Carmen Prins – projectmedewerker bij Museum Sophiahof – en componist Huba de Graaf. Het gesprek zal gaan over hoe kunstenaars en erfgoedprofessionals omgaan met nog bestaande scheve machtsverhoudingen uit het koloniale verleden en welke blik zij hanteren in hun werk. Hoe geef je ruimte aan onderbelichte perspectieven, en welke verantwoordelijkheid draagt een maker in het herinterpreteren van geschiedenis?
Dit inspirerende gesprek vindt plaats van 19.00 tot 19.45 uur in de foyer van Theater aan het Spui. Het panelgesprek is gratis voor bezoekers van de voorstelling, aanmelden is niet nodig.
Combi-ticket theater & verdieping
Beleef niet alleen Geweld & Vibrato, maar verdiep je ook verder in de geschiedenis met Klub Buku: Zij wilden niet buigen bij Museum Sophiahof op zaterdag 7 juni 2025. Bezoekers van de voorstelling krijgen 50% korting op dit publieksprogramma op vertoon van hun theaterticket. De kracht en veerkracht van verzet staan centraal in deze editie van Klub Buku. Laat je meenemen in verhalen over moed en koloniale machtsverhoudingen en ontdek nieuwe perspectieven. Een uitgelezen kans om kunst en erfgoed samen te ervaren!
