Ga naar de inhoud

De Materie

Voor het eerst in bijna tien jaar is het visionaire meesterwerk van Louis Andriessen weer in Nederland te horen! De Materie (1984-1988) is een muzikaal spektakel van ongekende proporties; 63 musici op het podium, vier delen gebaseerd op teksten uit vier eeuwen en een monumentale opening van 144 akkoorden, gespeeld door het volledige ensemble. 

Voor liefhebbers van De Stijl en Piet Mondriaan biedt De Materie een unieke luisterervaring. Het derde deel, De Stijl, is een directe ode aan deze kunststroming. Hier laat Andriessen zich inspireren door de abstracte, geometrische principes van Mondriaan en verweeft hij ritmische patronen met een pulserende ‘boogie-woogie’ groove. De strakke, repetitieve structuren van Andriessen’s muziek weerspiegelen de radicale eenvoud en harmonie van De Stijl. 

Music in similar motion

Music in Similar Motion is een van de eerste minimalistische werken van componist Philip Glass. Hij schreef het in 1969 voor zijn eigen Philip Glass Ensemble. De titel zegt eigenlijk al wat er gebeurt: de muzikale lijnen bewegen allemaal in dezelfde richting, maar niet altijd precies gelijk. Het stuk bestaat uit korte melodische bouwstenen – “cellen” – die steeds opnieuw worden herhaald. Pas wanneer een van de musici een klein teken geeft, gaat het ensemble door naar de volgende cel.

Doordat harmonie, klankkleur, dynamiek en tempo bijna niet veranderen, komt de aandacht van de luisteraar automatisch te liggen op wat wél verschuift: het ritme. Glass liet zich hiervoor inspireren door Indiase muziek. In de westerse muziek ontstaat ritme vaak uit vaste patronen en terugkerende accenten. Glass koos een andere aanpak: hij bouwde zijn muziek op uit kleine ritmische stukjes die hij aan elkaar reeg tot grotere structuren.

Zoals Glass zelf eens zei: “In westerse muziek verdelen we de tijd, alsof je een brood in plakken snijdt. Indiase muziek neemt kleine eenheden – ‘beats’ – en rijgt die aan elkaar om langere tijdswaarden te vormen.”

Speciaal voor Spotlight Festival voeren de Haagse ensembles Klang en HIIIT dit fraaie werk nog eens gezamenlijk uit op het trappenlandschap van Amare. Het concert is gratis te bezoeken voor iedereen!

Music for 18 musicians

Duik met Asko|Schönberg en HIIIT onder in de minimal music van Steve Reich. Deze psychoakoestische trip voor 18 musici zorgde in 1976 voor Reich’s definitieve doorbraak, maar klinkt in 2025 nog net zo krachtig! In de eerste minuten duiken meer kolkende harmonieën op dan in het gehele oeuvre van Reich daarvoor.

Reich liet zijn eerdere extreme minimal-experimenten even rusten en creëerde een bruisende, energieke compositie waarin ieder instrument een hoofdrol lijkt op te eisen. Van de vrouwelijke zangstemmen tot de brommende klarinetten en het opzwepende slagwerk, alles vloeit in elkaar over. Een hallucinerend vlechtwerk van ritmische pulsen en krachtige melodielijnen die de aandacht nooit laten verslappen. Music for 18 musicians is proto-techno, een strakke en swingende trip waarin je wordt meegezogen.

Talisker

Onderzoek toont aan dat vogels in de stad luider fluiten dan in de natuur. Die bevinding had evengoed een aantekening kunnen zijn in één van de notitieboekjes van Olivier Messiaen. Uren lag hij languit in het gras naar hun getsjirp te luisteren. Tijdens lange wandelingen in het bos noteerde hij zorgvuldig hun melodieën. Bovendien wilde Messiaen ook de omgeving in klank vatten: bijvoorbeeld hoe het bladerdek het geluid verder draagt, afhankelijk van hoe dicht of open het is. De spectrale componist Tristan Murail zei ooit: “Messiaen houdt ervan om de voorbijgaande tijd ‘in te kleuren’.” In Oiseaux Exotiques mag je dat letterlijk nemen. Naar eigen zeggen laat de de componist de felle kleuren uit het verenkleed van exotische vogels uit alle hoeken van de wereld als wervelende regenbogen terugkomen in de muziek.

In Talisker, dat in het centraal station van Antwerpen gecreëerd werd ter gelegenheid van Antwerpen 93, is het de resonerende architectuur van de spoorwegkathedraal die de inspiratie van de componist aanvuurde. Het liefst van al had Luc Brewaeys een metalen vuilbak uit de nok van het dak tegen de grond laten kletteren, om zich vervolgens te verwonderen over de aanhoudende echo’s. In plaats daarvan spelen vijf solisten, een slagwerkensemble en een ruim klarinettenkoor een fascinerend spel met de galm in de concertlocatie (inclusief kletterende cymbalen). Daarbij ontvouwt zich zo’n rijke klankwereld dat je als luisteraar soms niet helemaal zeker bent van wat je hoort. De klarinetten pikken de klank van de metalen instrumenten uit het slagwerkensemble op, en omgekeerd, waarmee de echo breder en langer wordt. Bovendien verzon Brewaeys ook ‘klankfenomenen’. Als spectralist kleurt hij zijn klanken met zogenaamde multiphonics, waarbij hij de boventonen van een klank duidelijk mee laat zinderen. Atypische instrumenten zoals een fluitslang zijn geen uitzonderingen, bijzondere speeltechnieken al evenmin. Brewaeys’ muzikale verbeelding lijkt onuitputtelijk. Misschien zit het goddelijke drankje, waarnaar hij verwijst met de titel, er voor iets tussen?

Kwetterende vogels aan een gekleurde hemel, een uitmuntend glas whisky; een en ander leidt naar Schotland. Componiste Genevieve Murphy werd er geboren. Niet op het woeste eiland Skye (waar de rokerige whisky Talisker vandaan komt), maar aan de oostkust van Dundee. Haar gloednieuwe werk The Angel’s Share reist van de low- naar de highlands, onderwijl een hommage brengend aan de ongerepte natuurpracht uit het land van haar grootmoeder. Een hike van 300 mijl in vijf minuten voor koperblazers en slagwerk.

Inviting the producer: Rrose & upsammy

Inviting The Producer is de titel waaronder HIIIT de krachten bundelt met een nieuwe generatie makers — digital natives die muziek creëren met laptops en denken in termen van geluid en samples. HIIIT begeeft zich al geruime tijd buiten de klassieke grenzen. Zo bewerkte de groep bijvoorbeeld de muziek van de gerenommeerde footwork-producer JLIN voor de concertzaal.

Eerder dit jaar verscheen deel 2 van de SIIIX EP op het Brusselse label Maloca Records. Opnieuw stelde HIIIT zijn uitgebreide collectie percussie-instrumenten open en bood het een enorme en dynamische samplebank van drumopnames aan een selectie ritmisch-georiënteerde artiesten, waaronder 3Phaz, Zoë Mc Pherson en Rrose.
Voor Abrupt Festival (voorheen Nuits Sonores) gaan vier musici van HIIIT een exclusieve samenwerking aan met Rrose en upsammy tijdens een gezamenlijke live-set. Maak je op voor een avontuurlijk ritueel van hypnotiserende ritmes en organische klanklandschappen.

Bad Nature

De band tussen de mens en de natuur is altijd fundamenteel geweest, maar moderne samenlevingen lijken deze connectie vaak verloren te hebben. Terwijl we troost zoeken in de natuur, bijvoorbeeld door te wandelen of de oceaan te observeren, kunnen we ook gefrustreerd raken door kleine ongemakken. In samenwerking met het Australasian Dance Collective onderzoeken Club Guy & Roni het contrast tussen nostalgie naar een tragere, natuurlijke wereld en de fascinatie voor opkomende technologieën die onze toekomst vormgeven.

Bad Nature belicht verschillende culturele benaderingen van dit universele thema en creëert een dialoog tussen deze perspectieven. Hoe hebben milieuveranderingen in Australië de relatie met de natuur beïnvloed? Kan technologische vooruitgang een harmonieuzer samenleven met de natuur bevorderen?

Ways of [ ]

Wat betekent het om mens te zijn, in een wereld waar ook andere vormen van intelligentie bestaan? Audiovisueel kunstenaar en componist Zeno van den Broek stelt deze vraag op een moment dat kunstmatige intelligentie zich razendsnel ontwikkelt. Zijn nieuwste werk Ways of [ ] is urgenter dan ooit.

Van den Broek brengt in Ways of [ ] mensen en machines samen in één muzikale en beeldende ervaring. Hij componeerde het stuk voor twee vooruitstrevende muziekgroepen – HIIIT en Percussions de Strasbourg – én voor vier digitale ‘musici’: zelfspelende percussiemachines die zowel zelfstandig optreden als live reageren op de menselijke slagwerkers. Om deze digitale entiteiten muzikaal te trainen, voedde Van den Broek hun algoritmes met ritmes uit de industriële geschiedenis: denk aan stoommachines, weefgetouwen en andere mechanische systemen. Zo leren de digitale spelers, net als mensen, van hun voorgangers én van hun muzikale omgeving.

Ways of [ ] is een audiovisuele compositie die voelt als het ontstaan van een nieuw soort gedeelde intelligentie. Je ziet en hoort hoe de digitale en menselijke musici elkaar leren begrijpen: eerst wat zoekend, daarna steeds vloeiender. In drie grotendeels geïmproviseerde delen ontdekken de spelers hun eigen stem, en vinden ze uiteindelijk een gezamenlijke muzikale taal.

Cassini

Cassini: een denkbeeldige reis in de bevroren waterwereld van Saturnus door Kate Moore. Haar compositie is een muzikale tocht van ruimtesonde Cassini langs de ijzige manen en ringen van de gasreus.

De Nederlands-Australische componiste Kate Moore vond inspiratie voor Cassini tijdens haar residentie bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk, waar zij gedurende drie maanden een compleet porseleinen instrumentarium vervaardigde. Dit slagwerkinstrumentarium vormt de basis van Cassini, aangevuld met blokfluit.

CONTRA

CONTRA toont met humor en compassie een eigenzinnige en scherpe blik op de dagelijkse realiteit van politieagenten. De voorstelling laat zien hoe mensen vechten voor een rechtvaardiger samenleving en hoe ingewikkeld dat is.

In een prikkelende mix van dans, tekst en live muziek kijk je in de hoofden en harten van een aantal agenten. Wat betekent het om de wet te handhaven in een wereld vol chaos? Hoe blijf je mens in een systeem dat kraakt?

CONTRA legt de spanningen bloot tussen macht en dienstbaarheid, idealen en realiteit. Van racisme en bureaucratie tot de wil om het verschil te maken. De voorstelling is gebaseerd op waargebeurde verhalen, verkregen door actueel journalistiek onderzoek en interviews met direct betrokkenen, met aandacht voor maatschappelijke imperfecties.

Een co-productie van Wabi Sabi Theater, Het Houten Huis en HIIIT.

Atlas

Componist Joël Bons voltooit voor zijn tot orkest uitgebreide Atlas Ensemble een nieuw werk dat na zijn veelgeprezen Nomaden wederom een grootse toevoeging aan zijn oeuvre vormt.

Het Atlas Orkest is een nieuw collectief en bestaat uit ruim veertig musici afkomstig uit vele culturen. Het komt voort uit het Atlas Ensemble dat Joël Bons in 2002 heeft opgericht. Verwante snaar-, blaas- en slagwerkinstrumenten uit het Verre Oosten, Centraal-Azië, het Midden-Oosten en Europa vormen samen een spannend klankpalet. Na een eeuwenlange ontwikkeling brengt het Atlas Orkest deze ‘afstammelingen’ en hun muzikale verscheidenheid weer bij elkaar. Zo ontstaat ‘nieuwe muziek’, een bron van inspiratie voor musici en luisteraars.

Voor Nomaden, een voorloper van dit werk, kreeg Joël Bons in 2019 de Grawemeyer Award for Music Composition, de ‘Nobelprijs voor de muziek’. Met dit nieuwe werk dat de verbinding van culturen symboliseert, borduurt Bons hierop voort. Voor een uniek orkest dat zelden live te horen is!