Ga naar de inhoud

Nachtwacht

Nachtwacht is een gitzwart, oergrappig en dieptriest stuk dat via ouderdom en sterven thema’s als familie, emancipatie en autoriteit behandelt. Een familietragedie waarin iedereen los probeert te komen uit de rol die hen toebedeeld is, zodat ze zelf een rol kunnen bepalen waar ze écht in geloven. Donker maar ook meditatief. Beklemmend maar uiteindelijk bevrijdend. Waarin een zwakker wordende harstslag langzaam overgaat in een opwaartse beat. Een rituele reis naar het einde van de nacht, op weg naar het eerste licht van de nieuwe dag. 

Met een cast van 27 muzikanten, dansers en acteurs is Nachtwacht een grote voorstelling over de kleine, persoonlijke momenten die voor ons allemaal herkenbaar zijn. HIIIT zorgt samen met Asko|Schönberg, Nederlands Kamerkoor en NKK NXT voor de muziek – die van de hand is van David Dramm en Luke Deane. 

Timber

Timber is een ware desert trip voor zes slagwerkers dat in 2009 door Michael Gordon (Bang On A Can Allstars) speciaal voor HIIIT geschreven werd als muziek voor de voorstelling Pinball & Grace van Club Guy & Roni. De concertante versie is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een klassieker binnen het slagwerkrepertoire. 

Timber bestaat uit vijf doorlopende delen, waarin de energie van aanzwellende en weer wegstervende roffels een bijna hallucinerend effect sorteert. Door het intense samenspel lijken de musici te transformeren tot een enkel lichaam. Het werk wordt gespeeld op simantra’s, instrumenten van archaïsch hardhout, die in een historische Griekse kerkelijke traditie staan.

Perfect voor in de Nieuwe Kerk van Groningen, de stad waar de compositie 15 jaar geleden het licht zag. Timber vormt er nu de prelude van het festival Sounds of Music 2024.

HIIIT neemt deze dag bovendien definitief afscheid van zijn oude gedaante als ensemble met een vaste kern van zes slagwerkers naar een organisatie met een meer diverse spelersgroep. Tijdens dit overgangsritueel speelt artistiek directeur Fedor Teunisse voor de allerlaatste keer mee.

In C

Nieuwsgierig naar de oerknal van de Amerikaanse moderne muziek? Zoek niet verder! Na de premiere van Terry Riley’s In C in 1962, inmiddels een klassieker, werd plotseling alles in de muziek anders. Riley geeft vrij ruimte: de instrumentale bezetting blijft helemaal open, er is geen dirigent en de uitvoering mag zo lang duren als de spelers zelf willen.

Dat schept verwachtingen. Elke uitvoering van In C is een happening, maar het feit dat – om en nabij – 25 musici, uit maar liefst 8 Haagse ensembles (HIIIT, New European Ensemble, Matangi Quartet, 9×13, Modelo62, Kluster5, SoundWave Collective en het Residentie Orkest, samen met Jelmer de Moed en Geerten van de Wetering) de krachten bundelen maakt het extra bijzonder.

Open Canvas

Open Canvas is de titel waaronder HIIIT de samenwerking zoekt met een nieuwe generatie makers; digital natives die muziek creëren via laptops en denken in sound en samples.

Die titel komt niet uit de lucht vallen. Tijdens deze live-shows speelt HIIIT veel muziek van vermaard footwork-producer JLIN. Zij bracht in 2024 haar album Akoma uit op Planet Mu Records; een wervelwind aan eclectische upbeat percussie. Niet toevallig is Open Canvas een van de hoogtepunten van die plaat. Naast speciaal voor HIIIT bewerkte arrangementen passeert ook ouder repertoire als Fourth Perspective en Duality (beide oorspronkelijk geschreven voor internationaal gelauwerd slagwerkkwartet Third Coast Percussion uit Chicago) en muziek van doorbraakalbum Black Origami de revue. 

Wanneer HIIIT en JLIN de handen ineenslaan, ontstaat een avontuurlijke synthese van hypnotiserende ritmepatronen, organische klanklandschappen en boeiende scenografie. Soms dromerig en donker, op andere momenten euforisch en explosief. Deze betoverende kruisbestuiving tussen rituele percussie en drummachines sleept je mee naar de duistere diepten van de elektronica en de klassieke minimale muziek.
 

HIIIT hits

Speciaal voor de 10e verjaardag van Wonderfeel brengt HIIIT – ooit Slagwerk(groep) Den Haag – een feestelijk programma met hit op hit op hit. Componisten die een impact hadden én hebben op de groep en telkens weten te inspireren als er artistieke grenzen moeten worden doorbroken met innovatieve samenwerkingen. Kom voor bekende Amerikanen als John Cage, Steve Reich en Philip Glass, en laat je verleiden door Anthony Fiumara, Catharina Clement, George Hamilton Green en Hugo Morales. Speciale verrassing: Gesprek van Louis Andriessen en Martijn Padding, een dialoog voor percussionisten zonder fysieke instrumenten.

Wonderfeel 10 x 10 componisten: HIIIT brengt tijdens dit optreden het nieuwe werk Tranen van Goud van Catherina Clement in première.

HIIIT & Elisabeth Hetherington & B’Rock

Elisabeth Hetherington (winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2024) heeft samen met de Doelen, B’Rock en HIIIT een eigenzinnig programma bedacht. Met haar uitzonderlijke stem en creativiteit brengt ze deze ensembles samen, vlecht ze moeiteloos nieuwe en oude muziek aan elkaar en verbindt ze het bekende en het onbekende.

In een eigenzinnig programma springt de Canadees-Nederlandse sopraan ze met gemak tussen de zeventiende en de eenentwintigste eeuw en verbindt ze bekende aan onbekende werken. B’Rock en HIIIT komen voor het eerst samen om dit bijzondere programma, met muziek van onder meer Karlheinz Stockhausen en Miroslav Srnka te realiseren. 

Hetherington krijgt vanavond officiëel de door haar gewonnen prijs uitgereikt uit handen van minister Eppo Bruins.

Superball, Lollipop & Mr. Classic

Tijdens dit theatrale concert word je meegevoerd door de kracht en virtuositeit van beatboxing, klassieke percussie en drums. De drie musici in Superball, Lollipop & Mr. Classic vertellen een verhaal zonder woorden, maar met een eigen ritme. Beatboxen, muziek en dancemoves komen samen in een spannend spel waarin we bewegen op de beat die we allemaal kennen, de beat van ons eigen hart. Een voorstelling waar beats en ondenkbare geluiden worden samengebracht in een grote battle. Wat hebben we nodig? Onszelf en elkaar! Ben je er klaar voor om jouw eigen ritme te volgen? Wanneer onze ritmes samenkomen zijn we onverwoestbaar!

MA(N|CHINE) | HIIIT X Zeno van den Broek

Vier slagwerkers, gemodificeerde bassdrums en verschillende drumrobots onderzoeken de relatie tussen mens en machine in het transdisciplinaire werk Ma(n|chine) van Zeno van den Broek. Vier slagwerkers, gemodificeerde bassdrums en verschillende drumrobots onderzoeken de relatie tussen mens en machine in het transdisciplinaire werk Ma(n|chine) van Zeno van den Broek. In de karakteristieke uitgebeende, maar intense minimalistische visuele en muzikale stijl van deze veelgeprezen maker gaan performers uit het digitale domein een dialoog aan met die van vlees en bloed. Een overweldigende verkenning van het spanningsveld tussen het algoritmische én het menselijke in compositie en uitvoering. Ook op het programma: de verpletterende klassieker Pléïadres van Iannis Xenakis.

Konstruct

Onder de noemer KOnStruCT slaat HIIIT ieder jaar de handen ineen met Korzo en het Koninklijk Conservatorium. Samen met studenten van de afdelingen slagwerk, compositie en sound art wordt door middel van een reeks workshops, klankonderzoek en jamsessies aan nieuw repertoire gewerkt, waarbij wederzijdse beïnvloeding en innovatie het uitgangspunt vormen. Het resultaat van editie #26 wordt gepresenteerd in Korzo – en de entree is gratis. 

HIIIT & Ivan Vukosavljević

De Servische componist Ivan Vukosavljević schreef de bijzondere orgelpartituur Slow Roads, die wonderschoon klinkt op het Van Straten-orgel in het Orgelpark, het internationale concertpodium voor organisten. Het programma wordt aangevuld met werk van Vukosavljević voor drie zogenaamde srutiboxen, een klein harmonium dat door de musici zelf van winddruk wordt voorzien. Dit instrument is vooral populair in India als muzikaal begeleider van vocalisten, maar krijgt hier de hoofdrol. Kom je laven aan Zuid-Aziatische drones!