Ga naar de inhoud

Talisker

Onderzoek toont aan dat vogels in de stad luider fluiten dan in de natuur. Die bevinding had evengoed een aantekening kunnen zijn in één van de notitieboekjes van Olivier Messiaen. Uren lag hij languit in het gras naar hun getsjirp te luisteren. Tijdens lange wandelingen in het bos noteerde hij zorgvuldig hun melodieën. Bovendien wilde Messiaen ook de omgeving in klank vatten: bijvoorbeeld hoe het bladerdek het geluid verder draagt, afhankelijk van hoe dicht of open het is. De spectrale componist Tristan Murail zei ooit: “Messiaen houdt ervan om de voorbijgaande tijd ‘in te kleuren’.” In Oiseaux Exotiques mag je dat letterlijk nemen. Naar eigen zeggen laat de de componist de felle kleuren uit het verenkleed van exotische vogels uit alle hoeken van de wereld als wervelende regenbogen terugkomen in de muziek.

In Talisker, dat in het centraal station van Antwerpen gecreëerd werd ter gelegenheid van Antwerpen 93, is het de resonerende architectuur van de spoorwegkathedraal die de inspiratie van de componist aanvuurde. Het liefst van al had Luc Brewaeys een metalen vuilbak uit de nok van het dak tegen de grond laten kletteren, om zich vervolgens te verwonderen over de aanhoudende echo’s. In plaats daarvan spelen vijf solisten, een slagwerkensemble en een ruim klarinettenkoor een fascinerend spel met de galm in de concertlocatie (inclusief kletterende cymbalen). Daarbij ontvouwt zich zo’n rijke klankwereld dat je als luisteraar soms niet helemaal zeker bent van wat je hoort. De klarinetten pikken de klank van de metalen instrumenten uit het slagwerkensemble op, en omgekeerd, waarmee de echo breder en langer wordt. Bovendien verzon Brewaeys ook ‘klankfenomenen’. Als spectralist kleurt hij zijn klanken met zogenaamde multiphonics, waarbij hij de boventonen van een klank duidelijk mee laat zinderen. Atypische instrumenten zoals een fluitslang zijn geen uitzonderingen, bijzondere speeltechnieken al evenmin. Brewaeys’ muzikale verbeelding lijkt onuitputtelijk. Misschien zit het goddelijke drankje, waarnaar hij verwijst met de titel, er voor iets tussen?

Kwetterende vogels aan een gekleurde hemel, een uitmuntend glas whisky; een en ander leidt naar Schotland. Componiste Genevieve Murphy werd er geboren. Niet op het woeste eiland Skye (waar de rokerige whisky Talisker vandaan komt), maar aan de oostkust van Dundee. Haar gloednieuwe werk The Angel’s Share reist van de low- naar de highlands, onderwijl een hommage brengend aan de ongerepte natuurpracht uit het land van haar grootmoeder. Een hike van 300 mijl in vijf minuten voor koperblazers en slagwerk.

Inviting the producer: Rrose & upsammy

Inviting The Producer is de titel waaronder HIIIT de krachten bundelt met een nieuwe generatie makers — digital natives die muziek creëren met laptops en denken in termen van geluid en samples. HIIIT begeeft zich al geruime tijd buiten de klassieke grenzen. Zo bewerkte de groep bijvoorbeeld de muziek van de gerenommeerde footwork-producer JLIN voor de concertzaal.

Eerder dit jaar verscheen deel 2 van de SIIIX EP op het Brusselse label Maloca Records. Opnieuw stelde HIIIT zijn uitgebreide collectie percussie-instrumenten open en bood het een enorme en dynamische samplebank van drumopnames aan een selectie ritmisch-georiënteerde artiesten, waaronder 3Phaz, Zoë Mc Pherson en Rrose.
Voor Abrupt Festival (voorheen Nuits Sonores) gaan vier musici van HIIIT een exclusieve samenwerking aan met Rrose en upsammy tijdens een gezamenlijke live-set. Maak je op voor een avontuurlijk ritueel van hypnotiserende ritmes en organische klanklandschappen.

Bad Nature

De band tussen de mens en de natuur is altijd fundamenteel geweest, maar moderne samenlevingen lijken deze connectie vaak verloren te hebben. Terwijl we troost zoeken in de natuur, bijvoorbeeld door te wandelen of de oceaan te observeren, kunnen we ook gefrustreerd raken door kleine ongemakken. In samenwerking met het Australasian Dance Collective onderzoeken Club Guy & Roni het contrast tussen nostalgie naar een tragere, natuurlijke wereld en de fascinatie voor opkomende technologieën die onze toekomst vormgeven.

Bad Nature belicht verschillende culturele benaderingen van dit universele thema en creëert een dialoog tussen deze perspectieven. Hoe hebben milieuveranderingen in Australië de relatie met de natuur beïnvloed? Kan technologische vooruitgang een harmonieuzer samenleven met de natuur bevorderen?

Ways of [ ]

Wat betekent het om mens te zijn, in een wereld waar ook andere vormen van intelligentie bestaan? Audiovisueel kunstenaar en componist Zeno van den Broek stelt deze vraag op een moment dat kunstmatige intelligentie zich razendsnel ontwikkelt. Zijn nieuwste werk Ways of [ ] is urgenter dan ooit.

Van den Broek brengt in Ways of [ ] mensen en machines samen in één muzikale en beeldende ervaring. Hij componeerde het stuk voor twee vooruitstrevende muziekgroepen – HIIIT en Percussions de Strasbourg – én voor vier digitale ‘musici’: zelfspelende percussiemachines die zowel zelfstandig optreden als live reageren op de menselijke slagwerkers. Om deze digitale entiteiten muzikaal te trainen, voedde Van den Broek hun algoritmes met ritmes uit de industriële geschiedenis: denk aan stoommachines, weefgetouwen en andere mechanische systemen. Zo leren de digitale spelers, net als mensen, van hun voorgangers én van hun muzikale omgeving.

Ways of [ ] is een audiovisuele compositie die voelt als het ontstaan van een nieuw soort gedeelde intelligentie. Je ziet en hoort hoe de digitale en menselijke musici elkaar leren begrijpen: eerst wat zoekend, daarna steeds vloeiender. In drie grotendeels geïmproviseerde delen ontdekken de spelers hun eigen stem, en vinden ze uiteindelijk een gezamenlijke muzikale taal.

Cassini

Cassini: een denkbeeldige reis in de bevroren waterwereld van Saturnus door Kate Moore. Haar compositie is een muzikale tocht van ruimtesonde Cassini langs de ijzige manen en ringen van de gasreus.

De Nederlands-Australische componiste Kate Moore vond inspiratie voor Cassini tijdens haar residentie bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk, waar zij gedurende drie maanden een compleet porseleinen instrumentarium vervaardigde. Dit slagwerkinstrumentarium vormt de basis van Cassini, aangevuld met blokfluit.

CONTRA

CONTRA toont met humor en compassie een eigenzinnige en scherpe blik op de dagelijkse realiteit van politieagenten. De voorstelling laat zien hoe mensen vechten voor een rechtvaardiger samenleving en hoe ingewikkeld dat is.

In een prikkelende mix van dans, tekst en live muziek kijk je in de hoofden en harten van een aantal agenten. Wat betekent het om de wet te handhaven in een wereld vol chaos? Hoe blijf je mens in een systeem dat kraakt?

CONTRA legt de spanningen bloot tussen macht en dienstbaarheid, idealen en realiteit. Van racisme en bureaucratie tot de wil om het verschil te maken. De voorstelling is gebaseerd op waargebeurde verhalen, verkregen door actueel journalistiek onderzoek en interviews met direct betrokkenen, met aandacht voor maatschappelijke imperfecties.

Een co-productie van Wabi Sabi Theater, Het Houten Huis en HIIIT.

Atlas

Componist Joël Bons voltooit voor zijn tot orkest uitgebreide Atlas Ensemble een nieuw werk dat na zijn veelgeprezen Nomaden wederom een grootse toevoeging aan zijn oeuvre vormt.

Het Atlas Orkest is een nieuw collectief en bestaat uit ruim veertig musici afkomstig uit vele culturen. Het komt voort uit het Atlas Ensemble dat Joël Bons in 2002 heeft opgericht. Verwante snaar-, blaas- en slagwerkinstrumenten uit het Verre Oosten, Centraal-Azië, het Midden-Oosten en Europa vormen samen een spannend klankpalet. Na een eeuwenlange ontwikkeling brengt het Atlas Orkest deze ‘afstammelingen’ en hun muzikale verscheidenheid weer bij elkaar. Zo ontstaat ‘nieuwe muziek’, een bron van inspiratie voor musici en luisteraars.

Voor Nomaden, een voorloper van dit werk, kreeg Joël Bons in 2019 de Grawemeyer Award for Music Composition, de ‘Nobelprijs voor de muziek’. Met dit nieuwe werk dat de verbinding van culturen symboliseert, borduurt Bons hierop voort. Voor een uniek orkest dat zelden live te horen is!

Sunrise for the Sleepers

Sta je wel eens stil bij hoe de zon klinkt? De zon vibreert in een complex patroon van geluidsgolven en opnames van deze trillingen lijken opmerkelijk veel op het resonerende geluid van een tamtam (een speciaal soort gong). Dit intrigerende concept inspireerde beeldend kunstenaar Boris Acket en HIIIT tot een spectaculaire samenkomst van beeld, geluid en licht, waarin een kunstmatige zon langzaam in een baan om de aarde beweegt achter het geluid en het lichaam van een tamtam – afkomstig uit Karlheinz Stockhausens serie Mikrophonie. 

Battles & Silences

Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden kerkklokken op grote schaal omgesmolten tot dodelijke wapens. Terwijl Europa stap voor stap wordt meegezogen in een nieuwe oorlog op eigen bodem, draait HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag) dit proces om met Battles & Silences. In dit project vormt wapenafval van het slagveld de basis voor een nieuwe reeks instrumenten en muziek.

In het voorjaar van 2024 werd acht kilo aan Oekraïense kogelhulzen in Kyiv omgesmolten tot staven, verscheept naar Nederland en in de Koninklijke Eijsbouts Klokkengieterij tot een nieuwe bel gegoten. De in totaal 45 kg wegende bel kondigt het begin van de omwenteling aan; vernietiging wordt weer schoonheid.

HIIIT vroeg elektronica-duo Poulson Sq. (Anthony Fiumara & Mathijs Leeuwis) om deze transformatie centraal te zetten in een uitvoering met twee performers van HIIIT (Dirge Seçil Kuran & João Brito). Met behulp van analoge tape bouwen Fiumara & Leeuwis een donkere, sinistere drone op, die gaandeweg wordt doorbroken met percussie. Door de klok te luiden worden we er op gewezen dat we vrede nooit voor lief mogen nemen; af en toe moeten we de stilte koesteren.

Als aanvulling op Battles & Silences heeft HIIIT de Nederlands-Oekraïense schrijfster Lisa Weeda (Aleksandra, Dans Dans Revolutie) opdracht gegeven een nieuwe tekst te schrijven waarin ze reflecteert op de oorsprong van de bel, een verhaal dat vervlochten is met persoonlijke geschiedenis en herinnering.

De bel werd vervaardigd in samenwerking met geluidskunstenaar Hans van Koolwijk.

Nachtwacht

Nachtwacht is een gitzwart, oergrappig en dieptriest stuk dat via ouderdom en sterven thema’s als familie, emancipatie en autoriteit behandelt. Een familietragedie waarin iedereen los probeert te komen uit de rol die hen toebedeeld is, zodat ze zelf een rol kunnen bepalen waar ze écht in geloven. Donker maar ook meditatief. Beklemmend maar uiteindelijk bevrijdend. Waarin een zwakker wordende harstslag langzaam overgaat in een opwaartse beat. Een rituele reis naar het einde van de nacht, op weg naar het eerste licht van de nieuwe dag. 

Met een cast van 27 muzikanten, dansers en acteurs is Nachtwacht een grote voorstelling over de kleine, persoonlijke momenten die voor ons allemaal herkenbaar zijn. HIIIT zorgt samen met Asko|Schönberg, Nederlands Kamerkoor en NKK NXT voor de muziek – die van de hand is van David Dramm en Luke Deane.